Een e-learning platform is de perfecte manier om educatie op de werkvloer in ons digitale tijdperk te verrijken. Online cursussen maken het bijvoorbeeld gemakkelijker om toegang te krijgen tot opleidingsprogramma’s en bieden de mogelijkheid om opleidingen te volgen in een volledige werkomgeving – van teamleiderschap, tot digitale marketing en SEO, tot veiligheid en opleiding over werknemersrechten, e-learning biedt de oplossing! Voor het opzetten van digitale kennisoverdracht binnen jouw bedrijf, hebben we hier enkele belangrijke strategische overwegingen op een rijtje gezet.
-
Bepaal wat de eisen van het e-learning project zijn
Om te beginnen, is het belangrijk om te achterhalen wat de motivatie is om een Elearning
project te implementeren. Hierbij kunnen de volgende vragen kunnen helpen. Zodra je deze vragen hebt beantwoord, is het van belang om jouw middelen op de juiste manier te organiseren.
- Wat zijn de precieze doelstellingen van het e-learningproject?
- Welke personele en technische vereisten zijn er benodigd?
- Welke inhoud of kennis moet worden overgebracht? Zijn er verschillende groepen werknemers moeten die op andere gebieden moeten worden opgeleid? Bestaat het opleidingsmateriaal al of moet het nog worden ontwikkeld? Moet dit intern gebeuren of met de hulp van externe dienstverleners?
2. Interview werknemers
Aangezien het doelpubliek in van jouw e-learningproject hoogstwaarschijnlijk jouw werknemers zijn, moet je hen betrekken bij het ontwikkelingsproces van het eLearning format. Hierbij kun je denken aan het voeren van gesprekken met werknemers van verschillende functies en afdelingen. Probeer na te gaan wat de punten van kritiek en bezorgdheid zijn en breng in kaart hoe de optimale eLearning-ervaring kan worden ontwikkeld. Bespreek de eisen met de opleiders en degenen die verantwoordelijk zijn voor de opleiding. De meningen van de verschillende stakeholders zal je ongetwijfeld een nieuw perspectief geven.
3. Bepaal een implementatiestrategie
Wanneer het e-learningproject vorm begint te krijgen, is de eerste taak om de leermethode te implementeren binnen het bedrijf. Dit vereist een coherente communicatiestrategie en de steun van alle betrokkenen. Voor de ontwikkeling van een duidelijke implementatiestrategie is het belangrijk dat je begint met een specifiek actieplan voor de interne communicatie. Hierbij is het essentieel om te beschikken over eenduidig voorlichtings- en communicatiemateriaal. Misschien moet je wel enkele informerende bijeenkomsten organiseren aan de hand van webinars over “Wat is e-learning?”, welke relevante bedrijfsdoelstellingen je wilt realiseren met het project, en een duidelijke uitleg over het gebruik ervan.
Ga je met deze drie strategieën aan de slag, dan heb je de basis gelegd voor het systematiseren van het e-learningproject. Nu is het tijd om te leren door te doen!